tisdag 22 oktober 2013

Hår

Jag satt och snurrade Noahs hår efter badet igår kväll och insåg att detta är en rutin vi numerakommer ha någon gång varje vecka en lång, lång tid framöver!
Sedan vi fick honom har vi ansat hans toppar en gång men ändå är lockarna närmare 8 cm när vi drar ut dom. Dryga 1 cm i månader växer de, men det syns inte förrän man dra ut dom! Efter Wytheraas första flätning, och nu sist snurrning, börjar man kunna ana lite riktiga minidreads på Noahs skalle. Men det kräver lite mer snurrande av oss för att de ska bibehålla sin första form och bli snygga.
Och nu är ju inte jag kanske den mest  pyssliga mamman i världen, så för att vår son inteska se ut som ett litet fågelbo  i huvudet, måste jag få in lite rutin på detta snuttande.
Jag snurrar alltså de tunna flätorna Wytherra gjort, mellan fingrarna, en och en.
Det är inte svårt, bara lite tidskrävande och det underlättar att ha ett. M barn som kan sitta stilla.
Eller ett barn som gillar att titta på film! ;)
Noah sitter sällan stilla, men han gillar att kolla på tellietubbies.
Så vi passar på när det ska lugnas ner på kvällen.
Funkar oftast.
Fast inte så länge.
Så jag får snurra ite i tagen.
Som när Johanna klippte Filip när han var liten, då han sov och hon klippte en sida per kväll! ;)

Bland oss föräldrar här hår ett väldigt vanligt samtalsämnet! :)
Lite som vädret.
Vi fascineras av någon grannes nya frisyr. Damerna här på vårt compound byter ju frisyrer var och varannan vecka och det är allt från hängande flätor av hårförlängningar till otroliga kreationer, mindre konstverk på huvudet! Eller så är de som Wyterra som bär sin 50 cm långa, vackra, helt naturliga dreads i olika håruppsättningar. Så coolt...!
Vi för både fundersammas kommentarer från kenyaner om varför  Noah inte är kortklippt, han är ju en pojke och beröm för att han är så fin i håret.
Vi jämför och ber varandra om tips på hur vi ska göra med just vårt barns hår. Allas är ju oika!
Eget hår har vi ju alla haft mer eller mindre hela livet, men det är inte alls samma sak med våra kenayanska barns hår. Det är något helt nytt.för oss i alla fall. Noah hår kan vi t ex inte borsta med vanlig borste för då ser han ut som den där dockan på julafton som tomten skrämmer med spindel, just innan lockarna sätts in.

Själva har vi helt bytt hårklippningsvanor, Paul och jag!
Jag, som gått till min frisör Annika var 6-8:e vecka i 10 års tid har här klippt mig två gångerpå 8 månader. Ena gången klippte min kompis Jessica mig och andra gången fick det bli frisören James. (Fast Jessica var bättre...)
Paul, som annars drar med klippen när det behövs, har gått til barberaren 3-4gånger och kommit hem två timmar senare nysnaggad, nyrakad, lyckligt avslappnad efter ansiktsmasssage o doftande av ljuvlig after shave!
Beror denna totala ändring på att vi är på andra sidan ekvatorn, tro?





2 kommentarer:

  1. Tack Sofia.... Det är jätte roligt att få läsa och följa er på alla äventyr.....
    Kram Ma Lena

    SvaraRadera
  2. Längtar efter Noah och hans snurror på huvudet <3

    SvaraRadera