lördag 30 november 2013

Soawas, sovmorgon och svenska skolans julbasar

En sista löpning med Soawas löparklubb blev det för mamma Noah denna sista lördag för oss i Nairobi.
I hällregn...
Men inte ens det strilande regnet som gjorde att jackan smetade sig där osmickrannde utmed kroppen och jag ideligen fick leka vindrutetorkare med händerna i ansiktet kunde göra denna runda tråkig.
"The track fox", han som gjort banan hade som vanligt gjort ett jättebra jobb både gällande varitonern på väg, vegetation och kuperig. Denna gång sprang vi inte långt hemifrån, vi höll till i Lavington och touchade kanten av slumområdet Kuwanguare. Här står inte de små plåthuen lika tätt som i Kibera och även om vägarna var mer som lervlling än som fast mark var omårdet bakom husen väldigt grönt och på kullarna odlades grönsaker
De leriga vägarna i Kuwanguare fick oss att fokusera så på var vi satte fötterna att vi blev alldeles fulla i skratt. Och det var en lättnad när vi kom ut på asfalterade vägar, och för en husnörd som jag, en njutning att springa förbi alla vackra hus i Lavington. Även om det samtidigt gjcorde mig smärtbart medveten om skillnaderna mellan fattiga och rika. Vägg i vägg med varann men milsida ifrån varann i livsstil
Pilarna som sprayats på vägarna var ibland mer eller mindre bortregnade så det var tur att det fanns personer med som spruttit rutten förr. På slutet, när jag valde milen och de andra jag sprang med tog 15 km höll jag på att villa bort mig men, som alltid, var det folk på vägen som viftande pekade mig i rätt riktning igen.
Så ja, tiden blev inte någon personbästa direkt ;) men jag känner mig jättenöjd ändå.
Hellre en dryg timme i parerande sörja än lekande lätt springa på 50 min, som det kenyanska ordspråket säger! ;)

Hemma möttes jag av en ganska nyaken pappa och son som glatt lekte på golvet framför tv:n.
Eter gårdagens aningen sena kväll hos fam Å ( för Noah i alla fall) hade de båda lyckats få sig en liten sovmorgon. Det händer inte ofta!

På eftermiddagen hade Svenska skolan sin årliga julbasar.
Linda och jag tog en tur dit tillsammans med fam Å för lite julstämning och glögginhandling, så här dagen före ( riktiga) första advent.
Vi tänkte ju annars fira denna jultradition så otraditionellt som genom att vandra bland giraffer, zebror och antiloper på Cresent Island och förhoppningsvis även få se ett par flamingos.
Ljuset har vi ju redan tänt en gång, ffast lite glögg ska vi nog hinna med når vi kommer hem på kvällen.
För någon ordning får det ju vara. ;)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar